Tekstgrootte
De Stichting R.K. Onderwijs Huizen vormt het bevoegd gezag van twee scholen voor basisonderwijs:
De Tweemaster en De Springplank. De stichting wordt geleid door de directeur bestuurder, dhr. Rob Hageman. Hij legt verandwoording af aan het toezichthoudend bestuur dat bestaat uit ouders en externe betrokkenen. Mocht u contact op willen nemen met het toezichthoudend bestuur dan kan dit via bestuur@rkonderwijshuizen.nl. Rob Hageman is ook rechtstreeks te bereiken via rob.hageman@rkonderwijshuizen.nl. Het bestuur wordt ondersteund door een staf bestaande uit een bestuursondersteuner, een beleidsadviseur, een personeelsfunctionaris en een medewerker voor de ICT.
Missie
De stichting heeft de volgende missie vastgesteld: SRKOH verzorgt onderwijs vanuit een katholieke identiteit, waarbij we samen met verwondering en bewondering de wereld om ons heen ontdekken. We sluiten aan bij de talenten en mogelijkheden van ieder kind. Naast kennisoverdracht besteden we veel aandacht aan de sociale, culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen. Samenwerking en betrokkenheid zijn voor ons vanzelf sprekend.
Visie
We werken vanuit een driedelige visie:
Bij ons op school word jij gezien.
Met positief gedrag, wederzijds respect en duidelijke verwachtingen creëren we een veilige omgeving waarin jij de ruimte krijgt om je optimaal te ontwikkelen.
Jouw ontwikkeling staat centraal. Vanuit nieuwsgierigheid en ambitie heb jij een actieve houding in je eigen leerproces. Een leerproces waarin je ontdekt waar jouw talenten liggen en waar je minder goed in bent. Je mag dromen, durft keuzes te maken en ontdekt wie jij bent en wat jij wil. Fouten maken mag en heb je zelfs nodig om je te kunnen ontwikkelen.
Bij ons op school kiezen we voor leren op maat.
Basiskennis heb je nodig als voorwaarde om zelfontdekkend aan de slag te gaan. De leerkracht inspireert je en leert je vaardigheden aan waarmee jij als leerling jouw eigen leerproces kan vormgeven binnen de mogelijkheden die we je kunnen bieden.
Onze school is een mini-samenleving.
Samen met ouders en betrokkenen bereiden wij je voor op jouw plek in de maatschappij, waarin je zorgt voor jezelf, de ander en de wereld om je heen. We leven in een snel veranderende wereld waar techniek, innovatie en duurzaamheid een steeds grotere plek innemen.
Wij stimuleren een zelfstandige, probleemoplossende en creatieve houding, waardoor jij met vertrouwen jouw toekomst tegemoet kunt gaan.
Levensbeschouwing
De stichting heeft de volgende missie vastgesteld:
SRKOH verzorgt onderwijs vanuit een katholieke identiteit, waarbij we samen met verwondering en bewondering de wereld om ons heen ontdekken. We sluiten aan bij de talenten en mogelijkheden van ieder kind. Naast kennisoverdracht besteden we veel aandacht aan de sociale, culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen. Samenwerking en betrokkenheid zijn voor ons vanzelfsprekend.
Sociale vaardigheden
Om de kinderen te leren hoe je prettig en respectvol met elkaar omgaat, maken we in alle groepen gebruik van de methode KiVa. Sociaal emotionele vorming heeft dus een vaste plek in het weekrooster. Gedrag moeten we immers inslijpen. In de eerste zes weken van het schooljaar besteden we gericht aandacht aan het vormen van een optimaal klassenklimaat. Dit doen we door het herhalen van de schoolafspraken en het opstellen van de groepsafspraken, maar ook door samenwerkingsopdrachten en samenspel. We hopen zo een goede basis te leggen voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen.
Samenwerken
We willen de kinderen leren dat één en één soms meer is dan twee. Samen leren en spelen en zelfs het samen oneens zijn kunnen nieuwe verrijkende inzichten opleveren. We gebruiken hiervoor het coöperatief leren dat ook in veel van onze methoden is opgenomen. Dit houdt in dat de kinderen in alle groepen vaste structuren kennen om samen te werken. Coöperatief leren kan binnen alle vakgebieden aan bod komen.