Tekstgrootte
De gezamenlijke zorg voor uw kind begint al op het moment dat u uw kind aanmeldt. In het kennismakingsgesprek leggen we uit hoe wij werken en laten we de school zien. U bepaalt vervolgens of u denkt dat dit past bij uw kind en bij uzelf. Het onderwijssysteem speelt daarbij een rol, maar ook ‘sfeer’ en ‘gevoel’. Als uw kind als vierjarige op school komt zal het gesprek gevoerd worden met de directeur van de locatie en zal gevraagd worden naar uw ervaringen met uw eigen kind in de afgelopen jaren. Wat heeft uw kind nodig om goed tot zijn of haar recht te komen.
Heeft uw kind al onderwijs genoten, dan zal bij dit kennismakingsgesprek ook de Intern Begeleider aanwezig zijn. In gezamenlijk overleg zullen we dan zoeken naar wat uw kind nodig heeft en bepalen of de school dit ook kan bieden. Er wordt dan altijd contact opgenomen met de school waar uw kind vandaan komt. Als de informatie vooraf helder is, kunnen de leerkrachten vanaf dag één de begeleiding van uw kind zo goed mogelijk vormgeven.
Kinderen zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Alle kinderen verdienen de zorg die ze nodig hebben. Voor het kind dat moeite heeft met een bepaald onderdeel van de stof zal dit extra hulp en extra oefenstof zijn. Wie de stof gemakkelijk oppakt, zal behoefte hebben aan minder herhaling en extra uitdagende opdrachten. Op De Tweemaster kiezen we ervoor om die extra’s die kinderen nodig hebben, binnen de groep aan te bieden. We halen dus de zorg in de klas en niet het kind uit de klas. Door alle kinderen al jong zelfstandig te leren werken, creëert de groepsleerkracht ruimte om met kleine groepjes of individuele kinderen even een moment met een specifiek deel van de stof bezig te zijn. We werken handelingsgericht. Dit houdt in dat de leerkracht volgens een vaste structuur leert omgaan met een aantal instructieniveaus, waardoor differentiatie gewaarborgd is. Elk kind wordt op het gebied van rekenen in één van deze arrangementen ingedeeld en krijgt op deze manier ondersteuning op maat. Snappet ondersteunt kinderen ook in het werken op hun eigen niveau.
De Tweemaster volgt de ontwikkeling van haar leerlingen zodat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Hierbij maken wij onder andere gebruik van:
Op basis van deze gegevens bepaalt de groepsleerkracht de onderwijsbehoeften van uw kind om zo veel mogelijk onderwijs op maat te kunnen geven. Zo kan de leerkracht er voor kiezen om voor uw kind extra hulp of juist verrijking aan te bieden. De leerkracht legt dit vast in een didactisch groepsoverzicht.
Om de leerkracht hierbij te ondersteunen, zijn er op De Tweemaster twee interne begeleiders (IB-ers) aangesteld. De IB-ers zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en hebben coördinerende en begeleidende taken.
Mochten de groepsleerkracht en de IB-er tot de conclusie komen dat een kind nog complexere ondersteuning nodig heeft, kan samenwerkingsverband Unita erbij betrokken worden. Uiteraard gebeurd dit altijd in overleg en in samenwerking met ouders. Waar nodig zal er een multidisciplinair overleg (MDO) plaatsvinden met ouders, leerkracht, IB-er en andere betrokkenen. In dit MDO zitten we gezamenlijk om de tafel om te bepalen welke ondersteuning uw kind nodig heeft.
Mocht u behoefte hebben aan meer informatie over het groeidocument of het MDO, dan is er meer informatie beschikbaar op de website van SWV Unita: www.swvunita.nl.
Soms is de interne zorg van school en het samenwerkingsverband ontoereikend om de problemen van een leerling op te lossen. In deze gevallen kan de school het zorg- en adviesteam (ZAT) inschakelen. In dit team zitten de schoolarts, de schoolverpleegkundige, de leerplichtambtenaar en schoolmaatschappelijk werk. Het overleg tussen ZAT, IB-ers en schoolleiding vindt plaats op de Tweemaster.
Bij de specifieke zorg voor een kind werken we volgens een stappenplan.
Dit begint met signaleren. Dit geldt voor alle kinderen. We maken hierbij gebruik van observaties en toetsen.
Opvallende resultaten van kinderen worden nader onderzocht. Dit noemen we diagnosticeren. We proberen er achter te komen wat er nu precies aan de hand is. Dit geldt dus voor enkele kinderen.
Vervolgens gaat de groepsleerkracht een didactisch groepsoverzicht (DGO) maken. Hierin krijgen alle leerlingen van de groep een plek, afhankelijk van hun niveau en ondersteuningsbehoefte. Er kunnen verschillen gemaakt worden in de materialen die gebruikt worden, de contacttijden met de leerkracht en/of de onderwijstijd en er wordt gekeken naar de onderwijsbehoeften van de leerling (wat heeft de leerling can de leerkracht nodig?) Het is de bedoeling dat alle kinderen van de groep minstens de einddoelen van de groep behalen. En wie meer aankan krijgt ook een uitdagender aanbod en doelen met meer verdieping.
Het DGO wordt gemaakt voor een periode van 4 maanden. Tussentijds wordt geëvalueerd en eventueel bijgesteld in het volgende DGO.
Verslagen van observaties, toetsen, gesprekken en handelingsplannen, maar ook verslagen van derden als fysiotherapie of logopedie, worden bewaard in het leerlingdossier van het kind. Dit is een digitaal dossier in het administratiesysteem ParnasSys. De toetsresultaten worden ook digitaal bijgehouden en uiteindelijk verwerkt in de rapporten.
Technisch lezen neemt een belangrijke plek in binnen ons onderwijs. We besteden hier specifieke aandacht aan. In groep 3 werken we met de meest recente versie van de methode Veilig Leren Lezen. Met behulp van aftekenkaarten gaan de kinderen aan de slag. De aftekenkaarten zorgen ervoor dat de kinderen nog zelfstandiger kunnen werken, waardoor de leerkrachten nog meer tegemoet kunnen komen aan verschillen in tempo en niveau tussen de kinderen.
In de kleutergroepen worden ook al activiteiten uitgevoerd die aansluiten op onze leesmethode in groep 3. Onze leesspecialist onderzoekt of kinderen in groep 2 voldoende vaardigheden hebben om een goede start te maken met het lezen in groep 3. Is dit onvoldoende het geval, dan volgt er een extra aanbod. In de groepen 4 t/m 8 werken we met Estafette, een methode voor voortgezet technisch lezen. Tenslotte hebben we op beide locaties een schoolbibliotheek met nieuwe, leuke en interessante boeken. We werken samen met de Openbare Bibliotheek Huizen.
Juf Linda, onze leesspecialist, ondersteunt de leerkrachten bij het aanvankelijk lezen in groep 3 en het voortgezet technisch lezen in de groepen 4 t/m 8. Zij geeft ook specifieke informatie aan de ouders over de fase waarin hun kind zich bevindt bij het leren lezen.