Tekstgrootte
We bieden traditioneel klassikaal onderwijs. Onze leerkrachten zorgen voor gedifferentieerd lesaanbod, passend bij het niveau en de ontwikkelingsfase van de leerlingen.
We werken op onze school met het ‘directe instructiemodel’. Dit is een model waarbij de leerkracht start met het geven van klassikale instructie, op een interactieve manier. De vervolgactiviteiten stemt de leerkracht af op de behoeften van de leerlingen. De leerlingen die meer begeleiding nodig hebben krijgen extra instructie of begeleide oefening, de andere leerlingen werken zelfstandig.
Voor de verwerking van de lesstof gebruiken we verschillende werkvormen en materialen. Belangrijke kenmerken van ons onderwijs zijn:
Maar bovenal zorgen we ervoor dat de kinderen het heel leuk hebben bij ons op school! We zorgen voor voldoende beweging en een fijne sfeer.
Voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben en de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden wij een passend onderwijsaanbod.
Leerlingen die een didactische voorsprong hebben, worden door de leerkracht uitgedaagd. Dat wordt gedaan door de reguliere lesstof in compacte vorm aan te bieden en daarnaast verrijkingsstof te geven. Voor leerlingen waarvoor deze manier van leren niet toereikend genoeg is, hebben wij de mogelijkheid om deel te nemen aan de plusgroep. In de plusgroep krijgen de leerlingen onderwijs wat gericht is op het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn om (leer)doelen te kunnen behalen. De samenstelling van de plusgroep is wisselend. Deelname gaat in overleg met ouders, leerkracht en de IB-er.
Soms lukt het een kind niet om de lesstof eigen te maken. Dan wordt er in overleg met ouders, leerkracht en de IB-er gezocht naar mogelijkheden voor extra ondersteuning. Vaak wordt samenwerkingsverband Unita hierbij betrokken. Het doel van de extra ondersteuning is dat het kind zelfstandig de leertaken in de klas kan hervatten op het gebied van spelling, rekenen of lezen. Wanneer er sprake is van afwijkende doelen, wordt er een individueel handelingsplan opgesteld. Dit gebeurt altijd in samenspraak met de ouder(s)/verzorger(s).
Kinderen leren niet alleen op school. Om het leren thuis en op school met elkaar te verbinden, werken we nauw samen met ouders. Met het huiswerk dat wij geven, streven wij verschillende doelen na:
De Tweemaster beschikt over een Plusklas op iedere locatie. Deze klas is bestemd voor leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 die (meer)begaafd zijn. Dit zijn kinderen waarvoor de uitdaging vanuit de methoden niet toereikend is. Onze plusklascoördinator Vera Postmus beslist in samenwerking met de IB-ers en de groepsleerkracht of een kind in aanmerking komt voor deze klas. Er wordt vanuit verschillende oogpunten naar het kind gekeken met behulp van het screeningsinstrument DHH voor hij/zij geplaatst wordt (cognitieve, sociale en zelfstandige aspecten van het kind). Ook is de plusklascoördinator degene die regelmatig overleg heeft met de groepsleerkracht en de ouders. Tijdens de lessen in de plusklas doorlopen de kinderen een apart programma, waarin wordt aangesloten op de behoeften van het kind. Deze uitdaging wordt gezocht in verschillende vakgebieden zoals: natuurkunde, scheikunde, wetenschap, brein en verschillende talen (Engels, Frans en Spaans). Daarnaast wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van digitale programma’s. Ook wordt er aandacht besteed aan de presentatievaardigheden van de kinderen. De kinderen krijgen ook een plusmap met extra uitdagend materiaal waar ze in de klas mee werken m.b.v. een planningsformulier Tot slot zijn de kinderen bezig met groepsopdrachten, waarbij ze elkaars expertise echt nodig hebben. Voor de kleuters is er ook een extra aanbod in de flexgroep. Zij worden begeleid door juf Joke (Holleblok) en juf Brigitte (Koers) Er wordt gewerkt met verschillende werkvormen, materialen en spelletjes. Per activiteit wordt gekeken welke kinderen hiervoor in aanmerking komen. De kinderen van de flexgroep brengen hun ervaringen ook terug in de klas.