Tekstgrootte
Alle betrokkenen bij De Tweemaster willen kwalitatief goed onderwijs geven dat uiteindelijk leidt tot goede leerresultaten en gelukkige kinderen bij het verlaten van de school. Om de kwaliteit hoog te houden, hanteren we de volgende uitgangspunten:
De school heeft goed personeel Het allerbelangrijkste voor kwalitatief goed onderwijs zijn de leerkrachten voor de klas. Zij zorgen voor de begeleiding van uw kind en zorgen dat de materialen zinvol gebruikt worden. De leerkrachten krijgen de ruimte om zich bij te scholen. We besteden veel tijd aan overleg en ondersteuning van elkaar. Dit gebeurt onder andere in bouwvergaderingen waarbinnen alle leerkrachten van 2 jaargroepen samen werken. Ook hebben we leerkrachtcoaches die leerkrachten binnen de groep kunnen ondersteunen.
De school gebruikt goede methoden. We maken gebruik van moderne methoden die voldoen aan de kerndoelen die het Ministerie van Onderwijs heeft vastgelegd. Bij het selecteren van de methoden houden we er ook rekening mee dat kinderen met verschillende leermogelijkheden er mee moeten kunnen werken, dus zowel de kinderen die makkelijk leren als de kinderen die moeilijk leren. Verder moeten de methoden er voor de kinderen aantrekkelijk uitzien. We hanteren een financieringsschema, waardoor de methoden op tijd vervangen kunnen worden.
De school hanteert een goed leerlingvolgsysteem Om onze kinderen goed te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van verschillende methoden. We observeren de kinderen in hun gedrag en werkhouding. Deze observaties legt de leerkracht vast. Vanaf groep 3 gebruiken we daarnaast ook lesmethoden (boeken) die na ieder lesstofonderdeel de kinderen toetsen om te bekijken of ze de stof voldoende hebben opgepakt. De resultaten worden door de leerkrachten bijgehouden. Daarnaast gebruiken we ook nog methodeonafhankelijke toetsen: de Cito-toetsen. Deze worden afgenomen vanaf groep 3. De resultaten van deze toetsen worden opgeslagen in het in het digitale leerlingvolgsysteem. De leerkracht en de Intern Begeleider gebruiken de overzichten uit dit systeem bij hun besprekingen van de kinderen. De Cito-resultaten worden met het rapport meegegeven. De toetsen worden daarnaast ook door ons gebruikt om de schoolresultaten te vergelijken met andere scholen in Nederland en zo dus de opbrengsten van ons onderwijs te analyseren en de kwaliteit te bewaken.
De school onderhoudt een goed kwaliteitssysteem Om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken heeft het bestuur van de stichting R.K. Onderwijs Huizen er voor gekozen om een specialist te benoemen die, met behulp van het kwaliteitssysteem van Cees Bos, voortdurend de kwaliteit van zowel de Springplank als de Tweemaster meet en analyseert. Van daar uit worden er veranderingstrajecten opgezet en begeleid. Annemieke Roozeboom- de Jonge is de functionaris die dit uitvoert. Zij stuurt ook op onze school een werkgroep aan.